Cum te pot ajuta? Iată 50 de variante din care să alegi!

sprijin-de-viitor-16-9 copy.png

„Cum te pot ajuta?” este întrebarea mea preferată ca designer. Este filosofia mea de viață, de fapt.

Am trăit mulți ani fără să știu exact cine sunt și mai ales, fără să simt că mi-am descoperit menirea. Fără a fi prea ezoteric, cred cu sinceritate că este incredibil de important să-ți găsești menirea, acel ceva care îți dă însemnătate/sens (meaning) pentru că altfel nu vei fi niciodată cu adevărat fericit. Nu o spun doar eu, o spun studiile, o spune experiența altora: într-o extremă, vezi mari personalități (îmi vin în minte Anthony Bourdain și Chester Bennington/Linkin Park) care s-au sinucis când erau pe culmile succesului sau în extrema mai optimistă, vezi antreprenorii lumii care ating succesul și devin din ce în ce mai bogați pentru că își trăiesc cu adevărat menirea (doar ce zilele trecute Elon Musk a devenit cel mai bogat om, un antreprenor cu afaceri în tehnologie, inginerie spațială și mobilitate sustenabilă).

Nu spun că banii sunt măsura succesului — vezi bombardierii români: au bani, dar putem considera asta succes? —, ci cred că sunt o consecință naturală a existenței de zi cu zi, iar cu cât ce consideri despre tine este mai aliniat cu ce faci, cu atât mai de succes vei fi.

Acum, ca să revin la subiect, eu unul simt că mi-am găsit menirea — să fac design (grafic) —, dar propriile îndoieli de sine și mai ales planul personal, care mi-a fost cel puțin provocator în ultimii doi, m-au făcut să nu îmi ating încă potențialul și mai ales să nu-mi găsesc echilibrul pe care-l caut.

Încep 2021 cu o claritate mult mai mare și cu o dorință de acțiune mult mai puternică, deci contextul este cu totul altul și din fericire, mult mai favorabil.

Ca idee, nu mi-am propus să-l bat pe Musk la avere, însă vreau să ating un nivel decent și consistent de venituri, însă mai înainte de asta sunt motivat să aduc o contribuție pozitivă comunității din care fac parte și poate, peste încă 30 de ani, să mă găsesc în panteonul designului românesc. Altfel, nici Musk, nici nimeni altcineva nu poate lua un cent pe lumea cealaltă, așa că singurul lucru semnificativ care ne rămâne este contribuția.

De aceea, am lansat săptămâna aceasta Sprijin de viitor, o campanie prin care îmi propun să aduc oamenii mai aproape de design și branding, în timp ce, totodată, să ofer clar, cu subiect și predicat, servicii de design, la un preț predictibil, transparent, astfel încât să reduc riscurile și întrebările oricui s-ar gândi să apeleze la un designer profesionist, dar până acum nu a făcut-o din cauza unor temeri sau rețineri.

sprijin-de-viitor-16-9.png

În același timp, simt că este și o cauză mai clară pentru mine, deoarece mi s-a părut mult mai ușor să promovez acest proiect decât să fac „vânzări” — un lucru la care încă mă simt ușor nepregătit, deși am înțeles clar că toți facem vânzări, din momentul în care ne naștem (îi vindem mamei informația că ne este foame) până la munca adultă, când ne vindem angajatorului la primul job sau ne vindem primilor clienți din postura de freelanceri/companie.

Totodată, am descoperit că atunci când vrei să oferi înainte să ceri, lumea este mai dornică să susțină demersul tău, deci, se dovedește și prin practică această teorie. După prima săptămână, am un sentiment bun asupra întregii campanii, feedback-urile au fost pozitive, iar eu am reușit să comunic doar într-o parte din locurile în care mi-am propus, deci urmează să duc și mai departe campania în săptămâna ce vine, așadar, feedback nou în curând.

Cum te pot ajuta? Și mai ales cum te poate ajuta designul?

Credința mea fundamentală este că designul se găsește în orice lucru făcut de om — nu este făcut de om, este natural; dar până și natura are un design care are ca scop maximizarea șanselor de supraviețuire sau calea minimului efort, însă păstrez această discuție filosofică pentru un alt articol cu totul.

De aceea, m-am gândit să scriu acest articol, fără a explica teoria designului, de ce și cum există, ci pur și simplu să fac o listă de lucruri concrete pe care eu, ca designer, le pot face pentru tine și implicit, să-ți fie de ajutor.

Sunt într-o ordine complet aleatoare și pentru mai bine de 90% dintre ele am deja experiență anterioară, iar pentru restul sunt dornic să învăț și să mă dezvolt, așa că accept orice provocare.

50 de variante prin care un designer grafic / consultant de brand îți poate fi de folos

Pentru simplificare voi folosi brand peste tot, iar brand poate fi: proiect personal, proiect comercial, afacere, prezența ta online ca persoană fizică (brand personal); în general, orice idee care are un nume, o formă de prezentare vizuală și este publică sau în curs de publicare.

  1. să proiecteze un logo potrivit brandului

  2. să proiecteze un sistem vizual minimal (logo + tipografie + culori) pentru un brand

  3. să proiecteze un sistem vizual amplu care să includă și: paginație, stil vizual al imaginilor, stil vizual al ilustrațiilor, stil vizual al iconurilor șamd.

  4. să proiecteze un sistem de informare și semnalizare pentru spațiul în care brandul își desfășoară activitatea

  5. să îți recomande muzica potrivită pentru spațiul brandului

  6. să proiecteze un newsletter

  7. să realizeze coperta unei cărți sau album muzical

  8. să proiecteze un ambalaj

  9. să proiecteze felul în care arată fațada spațiului în care brandul este prezent

  10. să recomande mirosul potrivit pentru spațiul brandului

  11. să recomande un mod mai util de a-ți aranja spațiul de lucru pentru a fi mai eficient

  12. să proiecteze vizualuri de social media (coperte de pagină sau vizualuri pentru postări/campanii)

  13. să proiecteze un poster (digital sau imprimat)

  14. să îți spună care este diferența dintre mediile de culoare RGB și CMYK, dar mai ales de ce este important să le folosești corect (primul este pentru mediul digital, al doilea pentru mediul imprimat)

  15. să producă o listă de nume mai potrivite brandului decât variante generice sau pur descriptive

  16. să proiecteze un website

  17. să proiecteze coperta unui podcast — eventual să te ajute și cu numele

  18. să proiecteze o carte de vizită

  19. să proiecteze felul în care va fi colantată o mașină pentru a reprezenta cel mai bine brandul

  20. să proiecteze o uniformă pentru angajații tăi — sau măcar un tricou

  21. să proiecteze un spațiu expozițional pentru participarea la un astfel de eveniment (desigur, pentru când vom reveni la evenimente fizice)

  22. să proiecteze documentul de ofertare pentru serviciile/produsele brandului

  23. să proiecteze semnătura de email

  24. să proiecteze o aplicație

  25. să te consilieze în alegerea culorilor potrivite brandului

  26. să proiecteze iconul unei aplicații

  27. să proiecteze antetului unui document pentru a reprezenta cel mai bine brandul tău

  28. să proiecteze un banner — de la dimensiunea celui de pe facebook până la cel care se poate pune pe o clădire

  29. să proiecteze o prezentare (slideshow design)

  30. să recomande o direcție pentru mesajele brandului, inclusiv discursurile reprezentanților cheie

  31. să proiecteze felul în care se aplică elemente grafice într-un/pe un video

  32. să facă animații pentru brand

  33. să proiecteze infografice

  34. să te consilieze în găsirea strategiei brandului

  35. să te ajute să te diferențiezi — atenție! nu să fii diferit, ci să te diferențiezi, este o nuanță importantă

  36. să te consilieze în a găsi cele 3-5 valori esențiale ale brandului pentru a te ajuta mai ușor să identifici acțiunile potrivite

  37. să realizeze elemente de brand (atât fizice/concrete, cât și conceptuale) care să fie atemporale, deci să fie mai valoroase pentru tine decât costul inițial

  38. să pună brandul pe un drum al sustenabilității

  39. să te consilieze în alegerea materialelor pentru spațiile în care brandul tău există

  40. să te consilieze în adaptarea comunicării brandului la diferite contexte culturale

  41. să proiecteze arhitectura de brand potrivită strategiei companiei

  42. să te consilieze în realizarea unui cadru potrivit pentru o filmare

  43. să te consilieze — și să te convingă că — nu orice publicitate este publicitate bună

  44. să proiecteze meniul unui restaurant astfel încât să atragă atenția și să fie plăcut să-l răsfoiești

  45. să te consilieze în interesul tău: rezultate maxime cu costuri/eforturi minime

  46. să te ajute să înțelegi atât imaginea de ansamblu, cât și detaliile brandului, pentru a putea face legătura dintre ele

  47. să te consilieze să duci brandul într-un ocean albastru

  48. să pună întrebări, din exterior, care să te facă să vezi lucruri noi despre brand sau care să te ajute să depășești blocaje

  49. să proiecteze active brand — începând cu logoul — a căror valoare crește în timp, datorită utilizării consistente, pe baza regulilor din manualul de brand

  50. să proiecteze materiale pentru brandul tău care să producă încântare în rândul clienților tăi

Nu aveam în minte un număr predefinit de moduri în care te pot ajuta, dar iată că s-au nimerit să fie 50. Cel mai probabil, aș mai găsi încă 50 dacă îmi storc bine de tot creierul.

Ideea acestui articol nu a fost să le găsesc pe toate. Ci să pun o listă cu puncte de plecare, cu direcții care pot fi relevante pentru majoritatea oamenilor, iar apoi, să începem o conversație și să vedem cum te pot ajuta specific.

Nu există design universal, la fel cum nu există medicină universală. Există principii universale, iar datoria unui designer este să le aplice pentru fiecare caz în parte astfel încât să rezolve problemele din cadrul acelui proiect.

Așadar, te încurajez să-mi scrii un email pe adresa design@liviuvasilescu.ro și să începem o conversație.

Încă mai am ore de consultanță gratuită disponibile în cadrul proiectului Sprijin de viitor, dar chiar și de nu ar mai fi fost, sunt mereu în căutarea unor noi provocări de design, deci nu ezita să-mi scrii.

Liviu Vasilescu

Brand Designer & Consultant

liviuvasilescu.ro
Next
Next

Ziua Vignelli — 90 de ani de la nașterea unui maestru al designului grafic