Cum te pot ajuta? Iată 50 de variante din care să alegi!
„Cum te pot ajuta?” este întrebarea mea preferată ca designer. Este filosofia mea de viață, de fapt.
Am trăit mulți ani fără să știu exact cine sunt și mai ales, fără să simt că mi-am descoperit menirea. Fără a fi prea ezoteric, cred cu sinceritate că este incredibil de important să-ți găsești menirea, acel ceva care îți dă însemnătate/sens (meaning) pentru că altfel nu vei fi niciodată cu adevărat fericit. Nu o spun doar eu, o spun studiile, o spune experiența altora: într-o extremă, vezi mari personalități (îmi vin în minte Anthony Bourdain și Chester Bennington/Linkin Park) care s-au sinucis când erau pe culmile succesului sau în extrema mai optimistă, vezi antreprenorii lumii care ating succesul și devin din ce în ce mai bogați pentru că își trăiesc cu adevărat menirea (doar ce zilele trecute Elon Musk a devenit cel mai bogat om, un antreprenor cu afaceri în tehnologie, inginerie spațială și mobilitate sustenabilă).
Nu spun că banii sunt măsura succesului — vezi bombardierii români: au bani, dar putem considera asta succes? —, ci cred că sunt o consecință naturală a existenței de zi cu zi, iar cu cât ce consideri despre tine este mai aliniat cu ce faci, cu atât mai de succes vei fi.
Acum, ca să revin la subiect, eu unul simt că mi-am găsit menirea — să fac design (grafic) —, dar propriile îndoieli de sine și mai ales planul personal, care mi-a fost cel puțin provocator în ultimii doi, m-au făcut să nu îmi ating încă potențialul și mai ales să nu-mi găsesc echilibrul pe care-l caut.
Încep 2021 cu o claritate mult mai mare și cu o dorință de acțiune mult mai puternică, deci contextul este cu totul altul și din fericire, mult mai favorabil.
Ca idee, nu mi-am propus să-l bat pe Musk la avere, însă vreau să ating un nivel decent și consistent de venituri, însă mai înainte de asta sunt motivat să aduc o contribuție pozitivă comunității din care fac parte și poate, peste încă 30 de ani, să mă găsesc în panteonul designului românesc. Altfel, nici Musk, nici nimeni altcineva nu poate lua un cent pe lumea cealaltă, așa că singurul lucru semnificativ care ne rămâne este contribuția.
De aceea, am lansat săptămâna aceasta Sprijin de viitor, o campanie prin care îmi propun să aduc oamenii mai aproape de design și branding, în timp ce, totodată, să ofer clar, cu subiect și predicat, servicii de design, la un preț predictibil, transparent, astfel încât să reduc riscurile și întrebările oricui s-ar gândi să apeleze la un designer profesionist, dar până acum nu a făcut-o din cauza unor temeri sau rețineri.
În același timp, simt că este și o cauză mai clară pentru mine, deoarece mi s-a părut mult mai ușor să promovez acest proiect decât să fac „vânzări” — un lucru la care încă mă simt ușor nepregătit, deși am înțeles clar că toți facem vânzări, din momentul în care ne naștem (îi vindem mamei informația că ne este foame) până la munca adultă, când ne vindem angajatorului la primul job sau ne vindem primilor clienți din postura de freelanceri/companie.
Totodată, am descoperit că atunci când vrei să oferi înainte să ceri, lumea este mai dornică să susțină demersul tău, deci, se dovedește și prin practică această teorie. După prima săptămână, am un sentiment bun asupra întregii campanii, feedback-urile au fost pozitive, iar eu am reușit să comunic doar într-o parte din locurile în care mi-am propus, deci urmează să duc și mai departe campania în săptămâna ce vine, așadar, feedback nou în curând.
Cum te pot ajuta? Și mai ales cum te poate ajuta designul?
Credința mea fundamentală este că designul se găsește în orice lucru făcut de om — nu este făcut de om, este natural; dar până și natura are un design care are ca scop maximizarea șanselor de supraviețuire sau calea minimului efort, însă păstrez această discuție filosofică pentru un alt articol cu totul.
De aceea, m-am gândit să scriu acest articol, fără a explica teoria designului, de ce și cum există, ci pur și simplu să fac o listă de lucruri concrete pe care eu, ca designer, le pot face pentru tine și implicit, să-ți fie de ajutor.
Sunt într-o ordine complet aleatoare și pentru mai bine de 90% dintre ele am deja experiență anterioară, iar pentru restul sunt dornic să învăț și să mă dezvolt, așa că accept orice provocare.
50 de variante prin care un designer grafic / consultant de brand îți poate fi de folos
Pentru simplificare voi folosi brand peste tot, iar brand poate fi: proiect personal, proiect comercial, afacere, prezența ta online ca persoană fizică (brand personal); în general, orice idee care are un nume, o formă de prezentare vizuală și este publică sau în curs de publicare.
să proiecteze un logo potrivit brandului
să proiecteze un sistem vizual minimal (logo + tipografie + culori) pentru un brand
să proiecteze un sistem vizual amplu care să includă și: paginație, stil vizual al imaginilor, stil vizual al ilustrațiilor, stil vizual al iconurilor șamd.
să proiecteze un sistem de informare și semnalizare pentru spațiul în care brandul își desfășoară activitatea
să îți recomande muzica potrivită pentru spațiul brandului
să proiecteze un newsletter
să realizeze coperta unei cărți sau album muzical
să proiecteze un ambalaj
să proiecteze felul în care arată fațada spațiului în care brandul este prezent
să recomande mirosul potrivit pentru spațiul brandului
să recomande un mod mai util de a-ți aranja spațiul de lucru pentru a fi mai eficient
să proiecteze vizualuri de social media (coperte de pagină sau vizualuri pentru postări/campanii)
să proiecteze un poster (digital sau imprimat)
să îți spună care este diferența dintre mediile de culoare RGB și CMYK, dar mai ales de ce este important să le folosești corect (primul este pentru mediul digital, al doilea pentru mediul imprimat)
să producă o listă de nume mai potrivite brandului decât variante generice sau pur descriptive
să proiecteze un website
să proiecteze coperta unui podcast — eventual să te ajute și cu numele
să proiecteze o carte de vizită
să proiecteze felul în care va fi colantată o mașină pentru a reprezenta cel mai bine brandul
să proiecteze o uniformă pentru angajații tăi — sau măcar un tricou
să proiecteze un spațiu expozițional pentru participarea la un astfel de eveniment (desigur, pentru când vom reveni la evenimente fizice)
să proiecteze documentul de ofertare pentru serviciile/produsele brandului
să proiecteze semnătura de email
să proiecteze o aplicație
să te consilieze în alegerea culorilor potrivite brandului
să proiecteze iconul unei aplicații
să proiecteze antetului unui document pentru a reprezenta cel mai bine brandul tău
să proiecteze un banner — de la dimensiunea celui de pe facebook până la cel care se poate pune pe o clădire
să proiecteze o prezentare (slideshow design)
să recomande o direcție pentru mesajele brandului, inclusiv discursurile reprezentanților cheie
să proiecteze felul în care se aplică elemente grafice într-un/pe un video
să facă animații pentru brand
să proiecteze infografice
să te consilieze în găsirea strategiei brandului
să te ajute să te diferențiezi — atenție! nu să fii diferit, ci să te diferențiezi, este o nuanță importantă
să te consilieze în a găsi cele 3-5 valori esențiale ale brandului pentru a te ajuta mai ușor să identifici acțiunile potrivite
să realizeze elemente de brand (atât fizice/concrete, cât și conceptuale) care să fie atemporale, deci să fie mai valoroase pentru tine decât costul inițial
să pună brandul pe un drum al sustenabilității
să te consilieze în alegerea materialelor pentru spațiile în care brandul tău există
să te consilieze în adaptarea comunicării brandului la diferite contexte culturale
să proiecteze arhitectura de brand potrivită strategiei companiei
să te consilieze în realizarea unui cadru potrivit pentru o filmare
să te consilieze — și să te convingă că — nu orice publicitate este publicitate bună
să proiecteze meniul unui restaurant astfel încât să atragă atenția și să fie plăcut să-l răsfoiești
să te consilieze în interesul tău: rezultate maxime cu costuri/eforturi minime
să te ajute să înțelegi atât imaginea de ansamblu, cât și detaliile brandului, pentru a putea face legătura dintre ele
să te consilieze să duci brandul într-un ocean albastru
să pună întrebări, din exterior, care să te facă să vezi lucruri noi despre brand sau care să te ajute să depășești blocaje
să proiecteze active brand — începând cu logoul — a căror valoare crește în timp, datorită utilizării consistente, pe baza regulilor din manualul de brand
să proiecteze materiale pentru brandul tău care să producă încântare în rândul clienților tăi
Nu aveam în minte un număr predefinit de moduri în care te pot ajuta, dar iată că s-au nimerit să fie 50. Cel mai probabil, aș mai găsi încă 50 dacă îmi storc bine de tot creierul.
Ideea acestui articol nu a fost să le găsesc pe toate. Ci să pun o listă cu puncte de plecare, cu direcții care pot fi relevante pentru majoritatea oamenilor, iar apoi, să începem o conversație și să vedem cum te pot ajuta specific.
Nu există design universal, la fel cum nu există medicină universală. Există principii universale, iar datoria unui designer este să le aplice pentru fiecare caz în parte astfel încât să rezolve problemele din cadrul acelui proiect.
Așadar, te încurajez să-mi scrii un email pe adresa design@liviuvasilescu.ro și să începem o conversație.
Încă mai am ore de consultanță gratuită disponibile în cadrul proiectului Sprijin de viitor, dar chiar și de nu ar mai fi fost, sunt mereu în căutarea unor noi provocări de design, deci nu ezita să-mi scrii.